Principiul de functionare se bazeaza pe Efectul Tomatis. Acesta este dat de contrastul care determina contractia si relaxarea aleatoare a muschilor urechii interne.Acest contrast se face prin trecerea brusca de la frecvente joase, la frecvente inalte. Aparatura folosita este o aparatura speciala, care stimuleaza sistemul de procesare auditiv si care regleaza conducerea osoasa si conducerea aeriana (deoarece noi nu auzim numai cu urechile, ci si cu oasele; problemele de procesare a semnalului acustic apar cand cele doua conduceri nu sunt corect corelate).
Metoda Tomatis stimulează cele mai importante doua sisteme de prelucrare senzoriala ale fiintei umane, sistemul vestibular si cohlear.Dr.Tomatis le-a vazut ca pe un singur sistem, nu ca doua separate, chiar daca functiile acestora sunt diferite. Sistemul cohlear este responsabil de auz, aduce energie creierului, proceseaza vorbirea si analizeaza muzica.
Sistemul vestibular este organizatorul principal si cel mai important dintre toate sistemele senzoriale si este responsabil pentru echilibrul corpului, imaginea corpului, tonusul muscular, moduleaza mișcările corpului, inclusiv ochii. Acest sistem dezvolta aptitudinile de integrare bilaterale, dezvoltarea motorie (fina și bruta) si planificarea unei secvente de miscari.
Cohleea si vestibulul sunt interconectate la nivelul creierului si combina functia auditiva si motorie intr-o singura functie, cea de ascultare.
Una o afecteaza pe cealalta functional si intercorelat.
Un copil cu un sistem vestibular care inregistreaza mai putine informatii senzoriale decat primeste, poate afisa un set de simptome sau comportamente cum ar fi:
miscare constanta
hipotonie
dificultati in miscarile grosiere si fine
dificultati in urmarirea vizuala
slaba coordonare a miscarilor
Ascultare
adaptativa
Prin contrast, copilul care inregistreaza un grad prea mare de informatii vestibulare va avea ameteli sau maini transpirate, va face miscari circulare. Sistemul cohlear este parte a prelucrarii auditive a individului. Prelucrarea auditiva implica o serie de aptitudini, cum ar fi decodarea sau analiza mesajului auditiv, capacitatea de a recepta un stimul, ignorand altele si capacitatea de a discrimina un sunet de un altul. Urechile sunt responsabile pentru dezvoltarea unei atentii bune si pentru o buna procesare a limbajului. A auzi nu este acelasi lucru cu a asculta. A auzi este un act pasiv care implica doar senzatia de sunet, pe cand ascultarea este o actiune, un act de perceptie, o dorinta de a analiza ceea ce se aude. Ascultarea si prelucrarea auditiva ne conecteaza cu lumea din jurul nostru.
Scopul metodei TOMATIS este sa restaureze ascultarea adaptativa.